"Central Massivet på langs og på tværs" | ||
- en cykeltur i Frankrig sommeren 1998 |
||
af Preben Cardel |
||
Indledning | ||
Sommeren 1998 foretog vi en 2,5
ugers cykeltur gennem den centrale del af Frankrig. Det var vores hensigt at krydse
Central Massivet på langs og tværs. Det blev en mindeværdig tur gennem Auvergnes
højland, forbi udslukte vulkaner, over høje pas et konstant vekslende landskab
ideelt for turcyklister på langfart. Fra Tournus i den tæt befolkede Saône dal, gennem
det bjergrige Beaujolais, videre gennem Mts De La Madeleine, Mts
Dômes, Mts Dore, Mts Chantal, over Aubrac Massivet, gennem
Cévennerne til Orange i Provence. Auvergne og Cévennerne hører til de tyndes befolkede
områder i Frankrig grønt, øde, vildt og flot. Turen foregik i juli måned og længden af den beskrevne rute er ca. 1100 km 17 dage på små veje kun ved de større turistattraktioner blev vi tvunget ud på større veje. Det er en hård rute sjældent ligeud for det meste op og ned; og det var de små bakker der var de værste - korte men stejle. De høje pas derimod har med enkelte undtagelser hårnålesving med en stejlhed, der passer for en dansk turcyklist, der ikke er på EPO. Lad os så komme i gang |
||
Oversigt De vigtigste pas
Deltagere
Tilbage til hovedsiden |
||
Rute beskrivelse | ||
1. dag: fredag, 10. juli (Tournus Matour; 67km) | ||
Tournus (193m) -
Mancey - Brancion - Fragnes - Col de la Pistole (464m) - Col de la Croix (486m) - Blanot -
Donzy-le-Pertuis - Cluny (248m) - Jalogny - Mazille - Brandon - Trambly - Matour (400m) Vi blev sat af bussen kl. 5 om morgenen. Chaufføren var nok lidt mopset. Vi fire var de eneste, der skulle af i Tournus den morgen og det støvregnede. Det var tydeligt at chaufføren hellere ville have fortsat direkte af motorvejen til Orange, men nu skulle cykeltraileren åbnes, cyklerne bakses ud og vores bagage findes i mængder af anden bagage. Farvel og tak vi ses om 17 dage i Orange. Man er ikke særlig vaks kl. 5 om morgenen efter at have rumlet ned gennem Europa i en
såkaldt "sovebus", men bagagen blev hængt på cyklerne, rejsetøjet blev
skiftet ud med cykeltøj og vi var klar til at begynde turen. Efter en kort rundtur i den
gamle bydel for at skaffe morgenmad, kørte vi ud af D215 i retning mod Brancion. Her
skulle der i.flg. Michelin guiden være et marked så der var ingen grund til at
slæbe på middagsmaden. Allerede indenfor de første 5 kilometer skulle vi slæbe os op
af to stejle bakker (2 pile) og over ét pas så nogen blid start på dagen blev
det ikke, men det var dejligt igen at være på cykelferie i Frankrig frihed på to
hjul. Matour er en typisk fransk provinsby lidt kedelig, men beliggende i en smuk dal ved en lille sø. Campingpladsen er god; nyt facilitetshus og swimmingpool. Den nat sov vi ekstra godt. |
||
2. dag: lørdag, 11. juli (Matour St Alban-les-Eaux; 77km) | ||
Matour (400m) -
St Bonnet - St Igny - Chauffailes (405m) - Tancon - Charlieu (265m) - Pouilly (264m) -
Mably - St Romain-la-Motte - Renaison (380m) - St Alban-les-Eaux (470m) Vi var flygtet fra den vådeste danske sommer i mands minde ned til sydens sol og sommer troede vi om morgenen regnede det øv! Det er altid ubehageligt at skulle slå teltene sammen og pakke i regnvejr. Hen på formiddagen klarede det heldigvis op. Vi fortsatte gennem det småkuperede landskab til Chauffailles og videre til Charlieu. Vi var nu igen kommet ned i lavlandet; en bred dal dannet af floden Loire som vi krydsede ved Pouilly, en snavset industriby. Der var nu ikke flere småveje, vi måtte ud på den store trafikerede vej for at komme over Loire og Canal de Roanne. Det var blevet varmt, meget varm og fugtigt. Vi cyklede gennem søvnige landsbyer, majsmarker og frugt plantager. Der begyndte at komme nye parcelhus kvarterer og trafikken tog til selv på de små veje. Det var tydeligt at den store by Roanne lå lige bag den næste bakketop og vi kunne da også se den på afstand. Der ville vi ikke hen. For i horisonten kunne vi skimte vores næste bjergområde Mts de la Madeleine. Der ville vi hen. I byen Renaison mødte vi et nygift brudepar, der i triumf og med hornet i bund blev kørt gennem byen. Vi overnattede på campingpladsen i den lille by St Alban-les-Eaux, der ligger lige hvor den flade floddal, bliver til skovklædte bjerge. Der var ingen tvivl om, at det var de lave bjerggear, der ville blive brug for den næste dag. |
||
3. dag: søndag, 12. juli (St Alban-les-Eaux le Mayet-de-Montagne; 47km) | ||
St Alban-les-Eaux
(470m) - Gorge du Désert - Rocher de Rochefort (1000m) - la Loge-des-Gardes (1070m) - St Nicolas-des-Biefs (900m) - St Clément - le Mayet-de-Montagne (545m) Det var varmt fra morgenstunden. I modsætning til morgenen før gik
sammenpakningen af lejren som en leg. Det tog dog stadig for lang tid - hver ting havde
endnu ikke fundet sin faste plads. Der går altid nogle dage, før alle rutiner er på
plads. Både ens egne, men også gruppemedlemmerne indbyrdes. Efter den sædvanlige morgen
proviantering tog vi fat på opstigningen af D51 op gennem den smukke Gorges du Désert
til udsigtspunktet Rocher de Rochefort. Vi fortsatte nu til St Nicolas-des-Biefs, hvor to af turdeltagerne havde boet et par uger i en fjern fortid. Fra første parket på den lokale café så vi cykelrytterne fra før passere og forsvinde i støvskyerne fra adskillige følgebiler et Tour de France i mini format. Denne søndag skulle det franske fodboldlandshold møde Brasilien i vm finalen og vi havde derfor bestemt os for at søge til en lidt større by for at observere slagets gang jubelscener eller nederlagsstemning. Valget faldt på le Mayet-de-Montagne ved foden af bjergene omgivet af grønne bakker. Campingpladsen ligger ved den lokale badesø og det var dejligt med en frisk svømmetur. Der er en del restauranter og caféer i byen og det var ikke svært at finde en med tv. Frankrig vandt 3-0 og hele den franske nation gik naturligt nok amok i glædesrus over Frankrigs første vm titel. Vi blev budt på Calvados og senere Champagne festen forsatte til langt ud på natten. |
||
4. dag: mandag, 13. juli (le Mayet-de-Montagne Châtelguyon; 79km) | ||
le
Mayet-de-Montagne (545m) - Ferrieres-s-Sichon (534m) - Lachaux (667m) - Châteldon -
Puy-Guillaume (276m) - Charnat - Vinzelles - Culhat - Joze - Lussat - St Beauzire - Riom
(353m) - Châtelguyon (409m) Det var måske naturligt, at den følgende gråvejrsdag blev en mellemdag. Efter nattens udskejelser havde der lagt sig en bedøvende dyne over Frankrig og os. Det var på tide atter at skifte bjergområde. Ruten gik gennem de grønne bakker op, ned, op, ned noget der på det nærmeste kan sammenlignes med en æggebakke. En anstrengende tur gennem små landsbyer. Regnskyerne drev truende over himlen og i Lachaux blev det alvor; der blev åbnet for sluserne og vi flygtede til byens café. Her diskuterede de lokale mænd gårsdagens fodboldkamp over en reparations pastis. Da bygen var drevet over, fortsatte vi. Uden for byen var der en fantastisk udsigt mod sydvest. Vi kunne for første gang skimte Auvergnes vulkaner. Puy de Dôme med sine 1465 m var ikke til at tage fejl af. Det klarede op. Vi fik nyt mod og det var nødvendigt. For på regnvåde veje gik det nu nedad med svimlende fart. I den lille idylliske by Châteldon holdt vi en kort pause for at sunde os. Husenes byggestil havde nu ændret sig markant vi var afgjort på vej ind i et nyt område. Efter byen Puy-Guillaume krydsede vi floden Dore og befandt os nu på den store flodslette, der er skabt af den store flod Allier. Parrallelt med denne flod fortsatte vi videre mod sydvest af en gammel for længst overflødiggjort landevej. Byerne så forsømte ud et område i Tornerose søvn, glemt da den nærliggende motorvej havde taget over. På flodsletten ligger den store by Clermont-Ferrand med 136.181 indbyggere. C-F er Michelins hjemby og vi fik et glimt af Centre DEssais Michelin, der er et kæmpe anlæg, hvor frabrikken tester nye dæk m.m. Clermont-Ferrand ligger i centrum af et spindelvæv af motorveje og jernbaner. Vi cyklede i en pæn bue uden om selve byen for at undgå det værste trafikkaos. C-F kaldes også "Den sorte by", fordi mange af de gamle huse er bygget af vulkanske sten. Mest markant er den sorte domkirke i centrum af byen. Byen ligger så at sige på kanten af Central Massivet, der er et højt plateau bestående af granit, gnejs og ikke mindst vulkansk sten. Vulkanerne opstod for mange millioner af år siden, da granitten slog revner som følge af forskydninger i undergrunden. Lava fra jordens indre skød til vejrs og dannede vulkanerne. På afstand kan man se det for sig. Vulkanerne ligger pænt på rad og række. Man fornemmer lavastrømmene der bevægede sig ned fra plateauet mod flodsletten. Senere kom isen skurrende og slibende. Smeltevandet gravede dybe dale og var med til at forme landskabet. Vi valgte at overnatte på mega campingpladsen i Châtelguyon 20 kilometer nord for Clemont-Ferrand. Byen er et godt udgangspunkt for opstigningen fra flodsletten til Central Massivet. Vi nåede sent frem til campingpladsen så denne aften blev det kun til en hurtig pizza i den nærliggende nyere bydel. Normalt står menuen på alt andet end pizza. Efter en lang dag på cyklen er det de 3 og 4 retters menuer, vi kaster os over. Hertil indtager vi et, for det meste, passende kvantum vin eller øl. En typisk 4 retters består som regel af salat eller lokal charcuteri til forret. Hovedretten kan f.eks. være entrecôte eller en sjælden gang kanin. Så kommer ostene ind på et fad. Nogen smager på tre forskellige. Andre smager på alle. Ingen prøver den behårede gedeost. Som afslutning på et i forvejen overdådigt måltid kan man så vælge mellem adskillige deserter. Disse fremgår sjældent af spisekortet og man skal holde ørene stive, når tjeneren på fransk, hurtigt efter hinanden, remser dem op. Man får efterhånden sine favoritter og lytter derfor efter disse. Vil man prøve noget nyt må man bede tjeneren gentage desserterne langsomt og eventuelt spørge igen. Det lykkes altid at få en dessert. De franske tjenere er meget hjælpsomme. Tidligere på dagen var Oles forhjul begyndt at miste luft. Det viste sig at slangen var punkteret ved ventilen. Mens vi andre var i byen, baksede han med at få skiftet slangen (mere herom senere). |
||
5. dag: tirsdag, 14. juli (Châtelguyon Orcival; 60km) | ||
Châtelguyon
(409m) - St Hippolyte - Charbonnières (730m) - Paugnat - Chanat - Ternant
(1027m) - Orcines - Puy de Dôme - Col de Ceyssat (1078m) - Ceyssat - les 4 Routes (820m) - Orchival (860m) Châtelguyon består af en nyere og en gammel bydel. Den gamle by strategisk anbragt på en bakketop og den nyere by rundt om. Byen er en gammel kurby og i storhedstiden havde byen jernbaneforbindelse med C-F. Det må have været en tandhjulsbane, for bakken op til stationen nede fra flodsletten var stejl og trak søm ud. Ole havde stadig problemer med slangen. Fælgens tykkelse passede ikke rigtigt med ventilens længde. Vi forsøgte at finde en cykelhandler for at supplere vores lager af slager op, men fandt kun låste døre. Kort tid efter at have givet dækket det sidste pust med pumpen lød der et øredøvende brag, der fik duerne til at lette i miles omkreds. Endnu en ny slange blev fundet frem og taget i brug. Den holdt til gengæld resten af turen. Det var for resten en slange fra Michelin og hvem ved købt i Danmark, men måske fabrikeret i C-F. Der var torvedag i den gamle bydel og vi
forsynede os med franske delikatesser i rigt mål. Det var nu på tide at få gang i
cyklerne og vi startede opstigningen mod Puy de Dôme gennem den smukke grønne dal
Vallée de Sans Souci. Efter 10 km nåede vi et af hovedmålene med årets cykeltur
"Parc Regional Des Volcans d'Auvergne" her starter Central Massivet for
alvor. Vi havde dog endnu ikke helt sluppet Clermont-Ferrand. Efter at have fulgt kanten
af plateauet holdt vi middag med udsigt til byen og kunne tydeligt se den sorte domkirke.
I ca. 800 meters højde krydsede vi en jernbane og mødte et tog, der var på vej til
Clermont-Ferrand, der ligger i ca. 400 meters højde. Toget skal altså overvinde en
højdeforskel
|
||
6. dag: onsdag, 15. juli (Orcival le grand Cascade, le Mont-Dore; 53 km) | ||
Orcival
(860m) - Vernines - Saulzet-le-Froid (1000m) - Murol (833m) - Jassat - Rocher l'Agile
(1164m) - Moneaux - Col de la Croix St Robert (1451m) - le grand Cascade
(1351m) Det blev faktisk varmere og varmere som dagene gik den perfekte akklimatisering for en bleg dansker. Vi startede dagen med sightseeing og indkøbstur i Orchival. Midt i byen ligger en kæmpe stor basilika fra det 12. århundrede. Kirken ånder af atmosfære. Hver enkelt sten har en signatur, fra den stenhugger der har hugget stenen. Det er en arkitektonisk perle. Dagens mål var byen le Mont-Dore ved foden af den 1885 meter høje vulkan Puy de Sancy. Først cyklede vi til byen Saulzet-le-Froid. På trods af navnet var der nu ikke særlig koldt, men vinteren må være bidende kold her på højsletten. Det meste ligger over 1000 meters højde. Vi var inde i Saulzet-le-Froids eneste butik. En rigtig gammeldags blandet landhandel hvor man kan få det meste. Vi var nu langt fra storbyen Clermont-Ferrand. Vi fortsatte sydpå mod byen Murol. Byen ligger i en dal ved søen Lac Chambon. Her var det meningen at vi skulle holde frokost og have os en svømmetur. Nu er der ikke højdekurver på vores Michelin kort og den vej som vi troede gik ned til søen, gik i stedet opad stejlt opad. I en skov uden udsigt fulgte det ene hårnålesving efter det andet og det var drøn hedt. I stedet for en kølig svømmetur fik vi en sveddryppende opkørsel. Besætningen var tæt på mytteri. Et plaster på såret var en frokost plads med fantastisk udsigt til Puy de Sancy. Senere på dagen så vi Lac Chambon dybt nede; et lille blåt frimærke i alt det
grønne. Murol ligger i 823 meters højde og vi var nu efterhånden nået op i 1100 meters
højde. For at komme over til le Mont-Dore skulle vi krydse passet Col de la Croix St Robert (1451m).
Dette var turens foreløbige højdepunkt; hvis vi ser bort fra snyde busturen til Puy de
Dôme. De sidste 2 kilometer før opkørslen foregik på en nytjæret vej med løse sten.
Dækkene blev klæbrige og fyldt med småsten. Det er beskidt arbejde at få |
||
7. dag: torsdag, 16. juli (le grand Cascade, le Mont-Dore Condat; 52km) | ||
le grand Cascade
(1351m) - le Mont-Dore (995m) - 1300m - la Tour-d'Auvergne (990m) - 1040m - St Donat - St
Genès-Champespe - Montboudif - Condat (703m) Dagen startede med en gåtur til det nærliggende vandfald "le grand Cascade". Liggende på maven kunne vi beundre vandet styrte i afgrunden og langt langt nede ramme bunden af dalen. Vi startede nedkørslen til le Mont-Dore. Først så vi byen i fugle perspektiv, så begyndte gaderne at tage form og snart befandt vi os midt i den pulserende turistby. Efter en kort rundtur hvor vi bl.a. købte endnu en Michelin slange til Oles cykel, begyndte vi opstigningen på den modsatte side af dalen. Over byerne la Tour-d-Auvergne, St Donat og St Genè-Champespe nåede vi Mountboudif, der er en lille landsby på kanten af Gorges de la Rhue. Ved indkørslen til byen står et skilt med teksten "Village Natal du Président Georges Pompidou" og byen er altså Georges Pompidous fødeby. Ved Veysset lidt længere fremme begynder vejen at gå kraftigt nedad mod Condat. På 2.5 km falder vejen ca. 400 meter; én lang 2-pils-bakke. Condat ser ud til engang at have været en driftig kurby, men nu er de fleste hoteller og restauranter lukket. Campingpladsen var dog udmærket. Gode faciliteter og masser af plads. |
||
8. dag: fredag, 17. juli (Condat Aurillac; 73km) | ||
Condat (703m) -
Lugarde (973m) - Cheylade (950m) - le Claux (1060m) - Col de Serre (1364m) - Col d'Eylac -
Pas de Peyrol (1582m) - Col de Redondet (1531m) - St Jacques-des-Blats (991m) - St Julien-de-Jordanne (920m) - St Cirgues-de-Jordanne (800m) - Aurillac (631m) Dagen hvor feriens kongeetape over de tre pas Col de Serre (1364m), Pas de Peyrol (1582m) og Col de Redondet (1531m) skulle afvikles. I gråvejr begyndte vi opstigningen fra Gorges de la Rhue til den lille stationsby Lugarde i 1000 meters højde. Banen til byen benyttes nu kun af få tog. I sommersæsonen benyttes den derimod af turister til dræsine kørsel. Lastbilerne har taget over og den ene bane efter den anden bliver nedlagt. Det er for dyrt at drive jernbaner i et så øde område som Auvergne. Vi fortsatte mod byen Cheylade, der ligger i Vallée de Cheylade én af de dale der fører op mod toppen af vulkanen Puy Mary og Col de Peyrol. Vejret var klaret op til drivende hvide skyer på blå himmel. Vejen op gennem dalen er en smal vej og ikke særligt befærdet. Ved starten af dalen stod et skilt der meddelte at passene var åbne, men også at vejen over passene var spærret for tung trafik det meste af dagen. En skøn cykelvej i en stille dal. Dalen flankeres på begge sider af vulkaner. En enkelt mini vulkan spærrer for det videre udsyn op gennem dalen, men når denne er passeret ses den imponerende vulkan Puy Mary der med sine 1787 meter rager godt op over de øvrige udslukte vulkaner. Helt inde i bunden af dalen ligger den lille bjergby le
Claux, her begynder vejen for alvor at stige. Højt oppe af vulkanen
kunne vi skimte pasvejen og bygningerne på Pas de Peyrol. Af og til
forsvandt toppen og passet i skyer der blev bremset i deres driven
af vulkanen. Et perfekt skue. Langt mere interessant end en dybblå
himmel renset for skyer. Vi holdt frokost efter at have klaret de
første stejle hårnålesving. Vulkanerne langs med dalen som før virkede
enorme så her oppe fra ud som små bakker. Vi klarede de sidste hårnålesving
op til Col
de Serre (1364m) og herfra får man virkelig en ide om hvor
komplekst et landskab det er. Dale, rygge og vulkaner i ét virvar.
Col de Serre er faktisk ikke et rigtigt pas, men et højdepunkt på
en lang ryg hvor tre veje mødes. Når man kommer op fra Cheylade siden
skal man først op over ryggen og derefter en smule ned på den anden
side. For at komme fra kammen op på vulkanen skal man overvinde
ét enkelt ultra stejlt hårnålesving. Når man står nede på restauranten
er det svært at forestille sig hvordan det overhovedet skulle være
muligt ved hjælp af kun ét hårnålesving at komme op på næste terrasse
og tro mig vejen er stejl; den trækker søm ud. |
||
9. dag: lørdag, 18. juli (Aurillac Ste Geneviéve-s-Argence; 60km) | ||
Aurillac (631m) -
Arpajon-s-Cere - Labrousse (826m) - D6/D13 - Mur-de-Barrez (803m) - Bge de Sarrans (647m)
- Orlhaguet - Ste Geneviéve-s-Argence (800m) Aurillac er det øvre Auvergnes forretnings- og turisthovedstad. Det er en forholdsvis stor og moderne by, der er vokset op omkring et gammelt kvarter med smalle snoede gader. Der er meget biltraffik og det er ikke nemt at være cyklist. Det var en meget varm dag og vi længtes efter at komme ud på landet igen. Vi fulgte nødtvungent hovedvejen mod Arpajon-s-Cere. Efter den sidste uge at have cyklet mod syd havde vi nu foretaget et halvfems graders sving mod øst. Kort efter Arpajon-s-Cere forlod vi hovedvejen og fulgte D6 mod Labrousse. Vi slap hermed for de fleste biler, men fik til gengæld masser af bakker. Dalene i dette område går nord-syd. Hvis man bevæger sig vest-øst, må man derfor krydse dalene og bjergene imellem dem på tværs. Efter Labrousse drejede vi mod venstre for at komme over til Mur-de-Barrez. Det var en meget smal vej og de næste 7 kilometer kørte vi nedad gennem tæt løvskov. Der var et underligt grønt lys. Vejen var grøn af alger. Der var tyst og stille. Langt nede kunne man høre vand risle. Det var som en drøm, hvor man lydløst glider afsted. Vi nåede bunden af dalen og blev næsten blændet af det kraftige sollys. Her i dalen mødes floderne Goul og Rastheime. Vi holdt en lang forkost på en grøn mark i skyggen under et træ med udsigt til floderne. Det var svært at forlade dette Sjangrila. De næste 16 km gik det opad. Det var stegende varmt. Vand reserverne begyndte at svinde og vi var godt møre da vi nåede Mur-de-Barrez. De sidste 23 kilometer havde vi kun mødt én bil og ellers ikke set mennesker. I Mur-de-Barrez var der marked med tivoli og mange mennesker, men vi måtte videre. Det var blevet sent på dagen, så det var nødvendigt at ændre planer. Vi havde håbet at kunne nå til Lacalm, der ligger i udkanten af Aubrac plateauet. Til Lacalm var der 34 km, men - vi skulle først krydse den dybe kløft Gorges de la Truyère. Vi håbede derfor, at der var en campingplads i byen Ste Geneviève-s-Argence, som ligger lige på den anden side af kløften. Der var ikke afmærket nogen campingplads på Michelin kortet, men det betyder bare, at campingpladsen ikke er beskrevet i Michelins campingguide. Der er som regel en kommunal campingplads i de fleste lidt større byer. Mur-de-Barrez ligger på en højderyg. Vi havde arbejdet os op af den fra den ene side og nu gik det med strygende fart nedad den anden. Her krydsede vi floden Bromme og så gik det stejlt opad igen. Efter megen asen og masen nåede vi atter op på en ny højderyg. Herfra var der et fantastisk udsyn over Gorges de la Truyère. Endnu en gang gik det med strygende fart nedad. Vandets frie løb gennem kløften, hindres af mange dæmninger, der på det nærmeste har omdannet den til én lang sø. Et sådant elektricitetsværk er altid et imponerende skue. Det er "ren" energi, men kræver store indgreb i naturen. Frankrig satser på både atom- og vandkraft. Vi krydsede floden Truyère på dæmningen Barrage de Sarrans. Herefter gik det naturligvis atter opad. Denne dag var en af de hårdeste dage varm, med mange stigninger. Vi nåede Ste Geneviève-s-Argence først på aftenen og der var heldigvis en god lille campingplads. |
||
10. dag: søndag, 19. juli (Ste Geneviéve-s-Argence St Germain-du-Teil; 72km) | ||
Ste
Geneviéve-s-Argence (800m) - Brenac - Lacalm - la Trinitat - 1145m - 1214m - St Urcize -
1065m - Nasbinals - 1227m - 1280m - Col de Bonnecombe (1350m) - les Salces - St
Germain-du-Teil Kirkerne i dette område er rene fæstninger.
Som rundkirkerne på Bornholm har de i urolige tider tjent som ly for egnens bønder.
Kirken i byen Orlhaguet er et godt eksempel på disse solide fæstningskirker. I andre
dele af Frankrig har man grebet sagen anderledes an og befæstet hele landsbyen. Selv i
dag er dette område Nasbinals er en gammel pilgrimsby. Pilgrimmene kom gennem byen på vejen fra Le Puy i midt Frankrig til Santiago de Compostela i nordvest Spanien. Der er en meget gammel pilgrimskirke i byen. Denne er bygget sammen med et refugium, hvor pilgrimmene kunne overnatte. Det må have været en øde tur hen over Aubrac plateauet, selvom Jacobs korsene viste vejen. De næste 21 km cyklede vi gennem et øde grønt græslandskab, der kunne minde lidt om Irland. På de store vidder græssede køerne. Bortset fra den smalle vej og indhegningerne var der meget få tegn på nogen form for civilisation. Efter 17 km krydsede vi umærkeligt passet Col de Bonnecombe (1350m) nærmest bare en forhøjning i landskabet. Fra passet og de næste 14 km går det kraftigt nedad, til man står ved bredden af floden Lot et fald på 850 meter. Før vi nåede så lang, kom vi til byen St Germain-du-Teil, hvor vi overnattede på campingpladsen med fint udsyn over Lotdalen. |
||
11. dag: mandag, 20. juli (St Germain-du-Teil Meyrueis; 76km) | ||
St
Germain-du-Teil - la Mothe (519m) - la Canourgue (563m) - Sabot de Malepeyre - 774m - 840m
- Recoulettes - la Malène (452m) - Gorges du Tarn - le Rozier (390m) - Gorges de la Jonte
- Meyrueis (706m) Vi startede med at ræse de sidste 200 højdemeter ned mod Lot. Det er en meget trafikeret floddal. Foruden at krydse selve floden skal man krydse: én jernbane, én hovedvej og én motorvej og på dette sted er dalen meget snæver. Fra Nasbinals og hertil havde vi været i kendt terræn. I sommeren 1996 havde vi overnattet 2 nætter på campingpladsen ved byen la Mothe, som ligger lige ned til floden. Det var med blandede følelser at vi genså jernbanestationen. Herfra ville vi have taget toget til Clermont-Ferrand og videre til Lyon for at tage flyet tilbage til Danmark. Her var vi blevet afvist af en arrogant fransk togkonduktør. Ad omveje nåede vi alligevel frem til Lyon i rette tid. Det er den slags oplevelser, der sætter ekstra kolorit på cykelferien. Det blev dog ikke på 1998 ferien at vi ville forsøge at kolorere vores ferie. Vi var dog inde på stationen i la Mothe, for at se om det var den samme stationsforstander. Det var det ikke, men mon ikke han stadig fortæller historien om de skøre danskere, der først forsøgte at komme med det nordgående tog og endte med at tage det sydgående. Fra la Mothe forsatte vi gennem byen la Canourgue op til udsigtspunktet Sabot de Malepeyre, hvor der er en fin udsigt tilbage mod Lotdalen. Efter endnu en lille stigning befandt vi os så på Causse de Sauveterre. En Causse er populært sagt en stenet højslette, der på alle sider er begrænset af stejle bjergsider. Bjergsiderne er opstået ved, at floderne for mange tusinde år siden har gravet sig ned i undergrunden, hvor denne var blødest. En sådan floddal kaldes en Gorges. Tilbage stod de skarpt afgrænsede højsletter Causseerne. På tidligere cykelture i området har vi været på Causse Méjan og Causse Noir. Alle er de tørre og øde, men hver med deres særpræg. Vi fortsatte over Causse de Sauveterre i sydøstlig retning og kom kun forbi meget få huse. Vi nærmede os nu den berømte Gorges du Tarn. Floddalen er gravet af floden Tarn, der har sit udspring på bjerget Mont Lozére. På sin vej gennem Cévennerne slynger floden sig igennem kolossale klippeformationer. På en tidligere tur har vi fulgt Tarn på dens ca. 250 km lange vej fra Mont Lozére til byen Albi. Mest imponerende er Gorges du Tarn på stykket mellem byerne Ispagnac og le Rozier. Lige ved Tarns bred, cirka halvvejs, ligger den lille hyggelige turistby la Malène og den var dagens første mål. For at komme de 500 højdemeter fra Causse de Sauveterre og ned til la Malène skal man ned gennem en smal stejl dal og vejen er tilsvarende stejl med skarpe små hårnålesving. Hvor det havde luftet lidt oppe på Causse de Sauveterre, var der totalt vindstille nede i Gorges du Tarn. Det var midt på dagen, drønhedt og vi døsede i skyggen. En lille svømmetur i floden blev det også til. Det er meget populært at sejle kano på floden og visse dele af de fantastiske bjergformationer kan kun ses fra floden. På den anden side af Gorges du Tarn ligger Causse Méjan. En smal og meget stejl vej fører fra la Malène og derop. Vejen snor sig næsten lodret opad og er på kortet markeret som "svær og farlig strækning". Tre gange har vi stået i la Malène og set op på vejen. Tre gange har vi opgivet på forhånd. Med en tungt læsset turcykel vil det kun være muligt under meget store anstrengelse. På en let racercykel vil det være meget svært. Vejen op over Causse Méjan er den korteste vej til Meyrueis, men vi valgte "omvejen" ned gennem Gorges du Tarn og op gennem Gorges de la Jonte. Begge floddale byder på fantastiske naturscenerier og kan på det varmeste anbefales de mange biler må man tage med i købet. Fra la Malène (452m) cyklede vi de 21 km ned gennem Gorges du Tarn til le Rozier
(390m). Her møder den lille flod Jonte den store flod Tarn. I kraftig modvind forsatte vi
op gennem Gorges de la Jonte. Der er 21 km |
||
12. dag: tirsdag, 21. juli (Meyrueis Meyrueis; 71km) | ||
Meyrueis (706m) -
Col de Montjardin (1005m) -Abime du Bramabiau (1104m) -Col de la Sereyrède (1300m) -Col
de Prat Peyrol (1380m) -Mont Aigoual (1567m) -Cabrillac (1194m) -Col de Perjuret (1028m) -
Meyrueis (706m) Denne dag skulle vi slappe af og valgte
derfor at cykel en tur op på bjerget Mont Aigoual
(1567m). Det En udmærket rundtur får man ved fra toppen at køre i nordlig retning til Col de Perjuret (1028m) og videre derfra tilbage til Meyrueis. Det er en strækning på 37 km, hvor det faktisk går nedad hele vejen. Hele vejen er udsigten ind over Causse Mèjan helt fantastisk. Vejen går det første stykke på en bjergkam og der er flot udsigt ned i dalene på begge sider. Fra Col de Perjuret går vejen nedad i fint svungne hårnålesving. En, to, tre og vi var tilbage i Meyrueis. Der blev tid til at se lidt Tour de France på tv italieneren Pantani foldede sig ud i bjergene. Om aftenen skulle vi prøve en restaurant, der reklamerede med en speciel egnsret. Det viste sig at være en speciel form for kartoffelmos det smagte udmærket, men var lidt klægt. Der blev skyllet godt efter med øl og vin. |
||
13. dag: onsdag, 22. juli (Meyrueis St Jean-du-Gard; 73km) | ||
Meyrueis (706m) -
Col de Perjuret (1028m) - les Vanels - Racoules (632m) - Col de Solpèrière (1010m) -
Corniche des Cévennes - Col de l'Exil (705m) - Col de St Pierre (597m) - St Jean-du-Gard
(189m) Vi havde nu været undervejs i 13 dage og der var fire dage, til vi skulle møde bussen i Orange. Det var på tide at forlade dejlige Meyrueis. Vi fulgte vejen fra dagen før op til Col de Perjuret og videre ned på den anden side gennem les Vanels til Racoules (632m). Her drejede vi mod vest af en lille "smutvej", for at komme op på Corniche des Cévennes; en 5o km lang højderyg. Det er muligt at "smutvejen" kilometermæssigt er kortere, men den var i hvert fald mere tidskrævende end den 6 km længere "omvej". Der var kun få hårnålesving. Vejen gik faktisk lige på og 400 højdemeter skulle overvindes på kun 4 km. Der var meget få træer og solen bagte fra en skyfri blå himmel. Det luftede lidt mere oppe på højderyggen, men heller ikke her var der nogen skygge. I strygende fart gik det hen ad Corniche des Cévennes. Der var en vid udsigt til begge sider; vi var på Frankrigs tag. Ved byen le Pompidou gik vejen nedad i store bløde sving. Vi handlede og læskede os med køligt kildevand. Efter le Pompidou går vejen lidt opad igen, derefter kun nedad. Vi kom over passene Col de lExil (705m) og Col de St Pierre (597m). Vi havde snart lagt de sidste store bjerge bag os. Fra Col de St Pierre falder vejen kraftigt ned mod byen St Jean-du-Gard (189m). Det blev varmere og varmere jo længere ned vi kom. Det sidste stykke ned mod St Jean-du-Gard var det som om, man konstant blev blæst i hovedet med en varm hårtørrer. Det var til at holde ud, så længe vi cyklede, men holdt man stille ret længe, sprang sveden fra panden. Vi var virkelig nået ned i lavlandet. St Jean-du-Gard ligger ved floden Gardon de St Jean og lidt uden for byen fandt vi en god campingplads ned til floden. Overtøj og lange bukser kunne man godt glemme alt om. Vi var efterhånden nået langt mod syd og på livet i gaderne kunne vi fornemme, at Provence nu var tæt på. |
||
14. dag: torsdag, 23. juli (St Jean-du-Gard St Jean-de-Valériscle; 54km) | ||
St Jean-du-Gard
(189m) - Aubignac - les Aigladines - Col d'Uglas (539m) - l'Eglise - Malataverne - la Croix-des-Vents - la Favède - les Salles - la Grand-Combe (195m) - l'Affenadou - la Martinet - St Jean-de-Valèriscle Tæt forbi campingpladsen løber jernbanen mellem Anduze og St Jean-du-Gard. Normal drift på banen er nedlagt og den bruges kun til veterantogskørsel. Vi havde planlagt dagen således, at vi kunne overvære veterantogets ankomst til St Jean-du-Gard. Banen er en stor turistattraktion, da den går igennem et meget naturskønt område langs floden Gardon de St Jean. Denne dag havde vi valget mellem en sydlig og en vestlig rute. Den sydlige ville snart bringe os ned i lavlandet. Hvorimod den nordlige ville bringe os over endnu et par pas og nord om den store by Alès. Vi valgte selvfølgelig bjergene og det blev en både hård og varm tur. Det var nok den varmeste dag på hele turen. Fra St Jean-du-Gard kravlede vi op til Col dUglas (539m). Bjergene her er tørre og vegetationen middelhavsagtig. Selv om de ikke er så høje, er der fin udsigt. På en sådan varm dag bliver vandet i cykelflaskerne hurtigt varmt og ikke særlig interessant. Derfor var vi lykkelige, da vi kom forbi en kilde og kunne fylde os med koldt, rent og klart kildevand. Vi holdt siesta ved en lille flod, hvor lokale franskmænd havde lavet et "badeland" ved hjælp af en lille dæmning. Det var skønt at dase i skyggen og svømme i "pølen". le Grand-Combe er mærkelig by. Den virker spansk selvom den ligger midt i Frankrig. De fleste af de indbyggere vi så, var meget mørke i huden. le Grand-Combe er en gammel mineby og må engang have været en rig og driftig by; husene og den store kirke taget i betragtning. Nu virkede byen lidt misvedligeholdt og bedrøvet. Vi var inde i et stort supermarked og her var dejlig køligt. Når man kom ud fra butikken, var det som at gå ind i en mur af varme. Vi købte vildt ind af vand og frugt; vi kunne simpelt hen ikke få nok. Fra le Grand-Combe fortsatte vi mod nordøst gennem Montagne de Rouvergue og så ned gennem dalen hvor floden Auzonnet løber. Engang har dette været en driftig dal, hvor vandkraft har drevet mange små fabrikker. Nu var fabrikkerne lukket og den lokale jernbane nedlagt. Selvom der tilsyneladende er meget få turister, fandt vi en udmærket lille campingplads i St Jean-de-Valériscle. |
||
15. dag: fredag, 24. juli (St Jean-de-Valériscle Bagnols-s-Cèze; 75km) | ||
St
Jean-de-Valèriscle - les Mages - St Julien-de-Cassagnas (140m) - Auzon - Rivières (104m)
- Rochegude - Mèjannes-le-Clap (360m) - Gorges de la Cèze - Goudargues (70m) - la
Roque-s-Cèze - Bagnols-s-Cèze (51m) Den sidste hele cykeldag. Dagens mål var Bagnols-s-Cèze, der ligger 30 km fra Orange og altså så tæt på at vi med sikkerhed kunne nå dertil før busafgang. Fra St Jean-de-Valériscle fortsatte vi ned gennem dalen; ned i lavlandet (135m). Vi havde dog bestemt os for en sidste lille bjergetappe, der ville føre os over til floden Cèze, som vi ville følge til Bagnols-s-Cèze. Det største problem ved denne bjergetappe var absolut varmen. Hvor det først på ferien havde været lidt køligt og skyet, var det nu fransk højsommer. Pasvejen førte os op på det lille plateau, hvor byen Mèjannes-le-Clap ligger. Det var noget af en overraskelse at komme til byen, for den bestod udelukkende af moderne feriehuse. De ferierende var tilsyneladende alle hollændere og vi undrede os over, hvad der skulle være så godt ved at holde ferie midt på dette tørre og øde plateau. Der var ingen åbne butikker i byen, så tørsten drev os videre. Fra Mèjannes-le-Clap er der 9 km ned af bakke til Gorges de la Cèze, der faktisk er et langt "badeland". Måske var det derfor feriebyen Mèjannes-le-Clap, lå hvor den lå. Mens de andre svedte og dasede i skyggen under en bro, tog jeg mig adskillige forfriskende svømmeture i floden og det var bare skønt. Ad små veje fulgte vi floden Cèze; de første vinmarker begyndte at dukke op. I byen
Goudargues stormede vi et supermarked og drak vand i stride strømme. Vi mødte nogle
danskere, der var flygtet fra det danske Det var blevet sent på eftermiddagen, solen stod lavt på himlen og de sidste 12 km til Bagnols-s-Cèze ræsede vi på hovedvej D980. Vi slap for at skulle cykle gennem selve byen, for campingpladserne ligger nordvest for byen lige ned til floden. Den første vi kom forbi, havde "alt optaget" skiltet ude. På den næste var der heldigvis plads. Denne campingplads var et mini Holland. 95% af campisterne var hollændere og alle skilte stod foruden på fransk også på hollandsk. Det var en kæmpe campingplads med gode faciliteter. Ved at love at tage af sted tidligt næste dag, fik vi en god plads næsten ned til floden. |
||
16. dag: lørdag, 25. juli (Bagnols-s-Cèze Orange; 31km) | ||
Bagnols-s-Cèze
(51m) - Paniscoule - Chusclan - Marcoule - Codolet - Caderousse - Orange (46m) Feriens sidste cykeldag. Vi sagde farvel til mini Holland og cyklede ad fladt landbrugsland mod Rhônefloden. Før vi nåede selve floden, kom vi forbi et atomkraftværk. Vi var nu langt fra Auvergnes øde højsletter. Her var der vinmarker overalt; i horisonten kunne vi skimte mini bjergkæden Dentetelles de Montmirail og kolossen Mont Ventoux (1909m) vi var tilbage i Provence. Vi krydsede Rhônefloden ved byen Caderousse. Byen er omkranset af høje diger, der er bygget for at beskytte byen mod Rhôneflodens vand. På rådhuset midt i byen er der afsat mærker, der viser, hvor højt vandet nåede op i byens gader ved oversvømmelser, før man byggede digerne. Tit stod vandet op til 1. sals højde og man forstår, at borgerne blev trætte af at lege Venedig. Uden for byen mødte vi de første danske turcyklister. De var stået af bussen om formiddagen og var nu på vej ud i det franske landskab hvem ved, måske til Cévennerne eller Auvergne. Snart krydsede vi motorvej A7-E15 Autoroute du Soleil der starter i Marseille, løber gennem Lyon og forstsætter til Basel og Danmark. "Hvorfor stoppe nu ? - Nu går det jo lige så godt - fortsætte gennem Provence til Alperne, over dem og videre VIDERE!" Preben vågn op, der er grønt lys! Trafikken i Orange virker overvældende. Der er varmt, men i den gamle bydel er der skygge og fredeligt. De fornemste seværdigheder i Orange er en romersk triumfbue og et romersk teater. Vi cyklede hen til stationen, hvor vi skulle samles op. Der gik længe før bussen kom. De havde haft et uheld med cykeltraileren. Der var god tid til at tænke over tilværelsen og snakke ferieoplevelser med de andre danske turcyklister. Bussen kom, vi steg ind og var på vej hjem. På gensyn Frankrig! |
||
1.
dag: fredag, 10. juli (Tournus Matour; 67km) |
||
Pas de Peyrol (1582m) |
||
Deltagere: | ||
Gunhild Madsen Ole Andersen Benny Kent Nielsen Preben Cardel |
||
Turcykling - Preben Cardel
Copyrigth © Preben Cardel
22.05.2000